PHRONESIS AS THE BASIS OF THE PHILOSOPHY OF HYBRID MANAGEMENT IN EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4700.50.3Keywords:
hybrid management, phronesis, philosophy of education, practical wisdom, management ethics, educational environmentAbstract
The article examines the philosophical principles of hybrid management in the context of the educational environment, with special attention to the category of phronesis as practical wisdom. The author analyzes modern approaches to management, compares instrumental and humanistic models, and also justifies the need to integrate the value component into management strategies. The importance of the moral responsibility of the head of an educational institution and his ability to act in conditions of ethical complexity, uncertainty and rapid change is emphasized. Purpose of the work. Philosophical justification of hybrid management through the concept of phronesis as a means of integrating the value, ethical and practical dimensions of managerial activity in the educational environment. Methodology.The methodological basis of the study is an interdisciplinary approach using hermeneutic, phenomenological and comparative methods of analyzing philosophical and managerial sources. Scientific novelty.The paper proposes an original philosophical interpretation of hybrid management as an ethical and value process, and also substantiates the role of phronesis as a key virtue that ensures a balance between the effectiveness and moral legitimacy of management decisions in educational institutions. Conclusions. Hybrid management, viewed through the prism of practical wisdom, turns out to be not only an innovative form of management, but also a value model capable of ensuring qualitative transformations of the educational space.Such an approach contributes to the formation of trust, responsibility and moral maturity among participants in the educational process.Phronesis, as it turns out, is not an abstract virtue, but a completely applied quality that can be developed in a professional environment through practice, dialogue, and collective learning. It is through this dimension of practical wisdom that it is possible to reconcile managerial effectiveness and the humanistic goals of education. This means that the manager not only coordinates resources, but also acts as a moral guide for the community he leads. Further research should focus on empirically examining how phronesis actually functions in managerial practices, especially in education.
References
1. Арістотель. Метафізика / Пер. О. Панича. К.: Темпора , 2022. 848 с.
2. Арістотель. Нікомахова етика. / Пер. В. Ставнюка. К.: Аквілон- Плюс, 2002. 480 с.
3. Ажажа М. А., Фурсін О. О., Венгер О. М. Комунікаційний менеджмент як чинник підвищення ефективності публічного управління та адміністрування. Humanities studies, 2021, 9 (86), С. 127–137.
4. Бойко Є., Дяченко Ю. Інноваційний менеджмент – сучасне антикризове управління. Управління розвитком складних систем, 2022, (52), С. 5–11.
5. Венгер О. Філософія ризик-менеджменту у контексті глобальних викликів. Lithuania Marijampolė, 2023, С. 82–83.
6. Воронкова В. Г., Нікітенко В.О., Васильчук Г.М. Agile-філософія як чинник форсайту цифрової економіки. Цифрова економіка та економічна безпека, 2022, 3 (03). С. 109–117.
7. Кийков О. Гібридний менеджмент у системі вищої освіти: філософсько-управлінські аспекти в умовах глобалізації та інформаційного суспільства. Вища освіта України, 2024, (3), С. 22–30.
8. Кийков О. Філософські основи сучасного освітнього менеджменту: від критичної педагогіки до гібридного управління. Humanities studies, 2024, 21 (98), С. 159–167.
9. Кийков О. Ю. Філософські засади гібридного менеджменту: від технократизму до гуманістичних підходів у сучасному управлінні. Культурологічний альманах, 2024, (4), С. 221–228.
10. Несторишен І. Інноваційний та проєктний менеджмент в туризмі. Інновації та технології в сфері послуг і харчування, 2023, 1 (7), С. 21–26.
11. Ястремська О. М., Гудима О. В., Єжелий Ю. О., Лук’янихін В. О. Новітні інноваційні освітні системи і технології в галузі менеджменту. Scientific notes of Lviv University of Business and Law, 2023, (37), С. 465–472.
12. Eriksen D., Strumińska–Kutra M. Extending Knowledge, Improving Practice and Refining Values: Research Informed by the Concept of Phronesis. In: Espedal, G., Jelstad Løvaas, B., Sirris, S., Wæraas, A. (eds) Researching Values. Palgrave Macmillan, 2022, Cham. https://doi.org/10.1007/978–3– 030–90769–3_5
13. Kristjánsson K. Aristotelian Practical Wisdom (Phronesis) as the Key to Professional Ethics in Teaching. Topoi, 2024, 43, pp. 1031–1042 (2024). https://doi.org/10.1007/s11245–023–09974–7
14. Kristjánsson K. Collective Phronesis in Business Ethics Education and Managerial Practice: A Neo–Aristotelian Analysis. J Bus Ethics, 2022, 181, рр. 41–56. https://doi.org/10.1007/s10551–021–04912–2
15. Nonaka I., Yamaguchi I. Synthesis of Phenomenology and Management Studies. In: Management by Eidetic Intuition. The Nonaka Series on Knowledge and Innovation. Palgrave Macmillan, 2022, Singapore. https://doi.org/10.1007/978–981–16–6851–7_14
16. Valenzuela P. Phronesis in Educating Emotions. Topoi, 2024, 43, рр. 1021–1030. https://doi.org/10.1007/s11245–024–10017–y