TECHNOCRACY AND "SMART EDUCATION" IN POST-INDUSTRIAL SOCIETY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.50.8

Keywords:

technocracy, smart education, post-industrial society, philosophy of education, hermeneutics of code, artificial intelligence, critical thinking, sustainable development, anthropocentrism

Abstract

Purpose of the Study. This research aims to identify the philosophical foundations and methodological principles that enable the integration of technological progress and humanistic values in modern education. The authors view the concept of “smart education” as a set of technological and pedagogical innovations designed to enhance learning effectiveness and foster critical thinking, while preserving the human-centered dimension of the educational process. Methodology. The study employs an interdisciplinary approach that combines philosophical hermeneutics, social theories of post-industrial society, and the analysis of educational practices.A particular focus is placed on the postphenomenological perspective, which treats technological artifacts (digital platforms, software, and artificial intelligence) as texts subject to interpretation. The research synthesizes theoretical insights from scholarly works with practical observations of innovation implementation in educational institutions.Scientific Novelty. The article demonstrates that technocratism alone cannot secure the modernization of education. It posits the need for a hermeneutic “reading” of software code and digital environments to prevent the formalization of knowledge and maintain the humanistic potential of learning. “Smart education” is proposed as an integrated framework of technological solutions and philosophical approaches, capable of transforming traditional communication and assessment methods without sacrificing creativity, autonomy, or critical analysis.Conclusions. The findings indicate that the introduction of digital technologies into education must be aligned with ethical principles, ecological awareness, and the ideals of sustainable development.Philosophical reflection thus ensures the formation of critically- minded professionals who not only master software algorithms but also comprehend the sociocultural implications of their use. Future research directions include the development of models for critical code and AI evaluation, methodological enhancements to teacher training for “smart” technologies, and the creation of an integral, human- centered concept of “smart education” that harmonizes cutting-edge technologies with the moral and spiritual growth of learners.

References

1. Андрущенко В. Безальтернативна матриця освіти: «розумна освіта» як потреба і реальність ХХІ століття. Вища освіта України, 2024, 1, С. 5-10.

2. Арістотель. Нікомахова етика; Пер. з давньогрецької В. Ставнюк. К.: «Аквілон-Плюс», 2002. 480 с.

3. Белл Д. Прихід постіндустріального суспільства. Сучасна зарубіжна соціальна філософія. К., 1996. С. 194–251.

4. Бех В. П., Малик І. В. Технократизм у дискурсі проблем вищої школи. К.: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. 263 с.

5. Биков В. Ю. Проблеми і цілі інформатизації освіти України. Освіта в інформаційному суспільстві: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. 2010. С. 13–19. URL: https://lib.iitta.gov.ua/1166/

6. Кiт M. O. Демократизація та інформатизація освіти як засоби фор- мування суб’єктів відкритого суспільства сталого розвитку. Науковий журнал «Гуманітарні студії: педагогіка, психологія, філософія», 2021, 12(1), C. 84-93. DOI: 10.31548/hspedagog2021.01.084

7. Поліщук О. С., Поліщук О. В., Дудченко В. С. Філософія штучного інтелекту в освітньому процесі. Humanities Studies, 2022, 13 (90), С. 103-109.

8. Скиба I.П. Специфіка комунікативних процесів в умовах інформа- тизації суспільства. Proceedings of the National Aviation University Series Philosophy Cultural, 2024, 39(1), С. 69-74. DOI: 10.18372/2412-2157.39.18460

9. Терепищий С. О. Сучасні освітні ландшафти. К.: «Фенікс», 2016, 309 с.

10. Ухов І. Людські мови та мови програмування. Філософія та гума- нізм. 2018. № 2. С. 73–80.

11. Hanff W.A. Weaving science and digital media: postphenomenology’s expanding hermeneutics. AI & Soc, 2023, 38, pp. 2339–2345. DOI: 10.1007/ s00146-022-01505-z

12. Possati L. M. Software as Hermeneutics: A Philosophical and Historical Study. Dordrecht: Springer, 2022, 193 p. DOI: 10.1007/978-3-030-63610-4.

Published

2025-05-30

How to Cite

TRAKHANOVSKY, A. (2025). TECHNOCRACY AND "SMART EDUCATION" IN POST-INDUSTRIAL SOCIETY. Human Studies: A Collection of Scientific Articles of the Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University. Series of Philosophy, (50), 137–151. https://doi.org/10.24919/2522-4700.50.8