CHILDHOOD AS A STATE OF CONSCIOUSNESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.43.10

Keywords:

philosophy of childhood, creative nature of human existence, freedom, gospel image of childhood

Abstract

The purpose of the work. This article implements such a variant of childhood philosophy, when childhood is considered not as an age category, but as a state of consciousness, as specific human rice associated with a special nature of human existence. Methodology. The statement of the goal defines the means of building thought, primarily aimed at the conceptualization of childhood – it is not about the development of new definitions, but the understanding of human beings based on a substance-determining principle, which is accepted by childhood as a place of the primary birth of the human me, the place of the congratulatory past and the meeting place, the future that becomes an archetype of human life. Scientific novelty. The proposed turn of the topic – the consideration of childhood as a state of consciousness of an adult infrequently falls into the focus of reasons, and the main moment – it is not about an inverse form of childhood, which is infantilism or pedocracy, but about childhood as a state of pre-conscious openness to the world, as a result of which this world gets the ability to be future. The ability to preserve the child is to preserve the ability to see everything as for the first time, in the maximum voltage of perception, which is a guarantee of creative potential in a person who not only creates a new objective world around himself, but itself is eternally unprepared, such that it should go to yourself, find yourself. Consequently, the measure of human capabilities can act as childhood – because it represents marginal openness. Childhood in all its specific completeness is the everelaborate, incomplete growth, which should be carried out, and because it is pure potential, all the maybe coincides with freedom. In this case, the main problem and suffering of childhood are rooted: in its essence, nature, form it is potentiality, the ability to become that it is not yet, and at the same time in its existing form, it is slave as a frantic of physical trains, so аnd the character, a manner, a way of living surrounding people. Hence the view of a child that still has to become a man. Expressing and is a release of what a person can be from the flow of empirical circumstances acting, cutting potential, and openness. Conclusion. An inviting look at childhood as a space of certain philosophizing emphasizes the significance for a person to preserve in its consciousness of readiness and the ability to be opened by the world without trouble recognizing himself a measurement of existing. Protection of the adult is to preserve in adult childhood, as such a universal feature of human being, the essence of which in the eternal form of itself and the ability to transcend the visual-subject circumstances that are commanded by a person as a creative being.

References

Бердяев Н.А. Философия свободы. Бердяев Н.А. Философия свободы. Смысл творчества М.: Правда, 1989. С. 11–250.

Бибихин В.В. Мир. Томск: Водолей, 1995. 144 с.

Гараджа В.И. Теологии родительного падежа. Новая философская энциклопедия. Т. 4. М.: Мысль, 2010. С. 39–41.

Громыко Ю.В., Рубцов, В.В., & Марголис, А.А. Школа как экосистема развивающихся детско-взрослых сообществ: деятельностный подход к проектированию школы будущего. Культурно-историческая психология. 2020. Том 16. № 1. С. 57–67. doi:10.17759/chp.2020160106

Докинз Р. Бог как иллюзия. М.: КоЛибри, 2008. 560 с

Клеман О. Отблески света: Православное богословие красоты. М.: Библейско-богословский институт св. апостола Андрея, 2004. 100 с.

Косилова, Е.В. Философия возраста. Взаимосвязь экзистенциального и познавательного взросления человека. М.: Ленанд, 2014. 160 с.

Лимонченко В.В. Детство как юродство и юродство как детство. Христіанская мысль. Кіевское Религіозно-философское общество. V. Кіевъ, 2009–2010. С. 121–126.

Лимонченко В.В. Философия искусства как «философия от искусства». Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. Научный журнал. Июль-август. № 4 (84). 2018. С. 90–99.

Марков А.В. Рождение сложности. Эволюционная биология сегодня: неожиданные открытия и новые вопросы М.: Corpus. АСТ), 2015. 527 с.

Марков А. Религия: полезная адаптация, побочный продукт эволюции или «вирус мозга»? Историческая психология и социология истории. 2009. № 1. С. 45–56.

Пушкарева, B.C., & Тамарченко Н.Д. Дети и детство в структуре «Братьев Карамазовых» (К вопросу о своеобразии жанра романа у Ф.М. Достоевского). Проблемы жанра в истории русской и зарубежной литературы: Сборник научных трудов. Кемерово: Кемеровский государственный университет, 1976. С. 135–144.

Реати Ф. Э. Бог в XX веке: человек – путь к пониманию Бога. СПб.: Европейский Дом, 2002. 187 с.

Рыскельдиева Л.Т. О грамматике и метафизике смысла. Вопросы философии. 2018. № 7. С. 70–80.

Соловейчик С.Л. Педагогика для всех: Книга для будущих родителей. М.: Детская литература, 1989. 367 с.

Толкование на Святое Евангелие блаженного Феофилакта Болгарского. В двух томах. Т. I. Толкования на Евангелия от Матфея и от Марка. М.: Сибирская Благозвонница, 2010. 154 с.

Фрагменты ранних греческих философов. Часть 1. М.: Наука, 1989. 576 с.

Франк С.Л. Непостижимое. Онтологическое введение в философию религии. Сочинения. М.: Правда, 1990. С. 183–559.

Швець А.І. Репрезентація образу дитини у фільмах жаху: динаміка осмислення // Гілея: науковий вісник. 2019. Вип. 146(2). С. 128–134.

Экземплярский В.И. Христианское юродство и христианская сила. Христіанская мысль. Кіевское Религіозно-философское общество. 2004. № 1. С. 123–146.

Эпштейн М. К философии возраста (Фрактальность жизни и периодическая таблица возрастов). Бюллетень сибирской медицины. 2006. № 5. С. 48–57.

Юнг К.Г. (1997). Божественный ребенок. Сб. – М.: О. АСТ-ЛТД, 1997. 400 с.

Anauate C., & Bork, B. Promoting neurocognitive development in childhood. Lurian Journal. 2020. 1(2). Рр. 11–29. https://doi: 10.15826/Lurian.2020.1.2.2

Bloom P., & Skolnick D. Weisberg. Childhood Origins of Adult Resistance to Science. Science. 2007. № 316. Рр. 996–997. https://doi.org/10.1126/science.1133398

Carnevale Franco A., Collin-Vézina, Delphine,Macdonald, Mary Ellen, Ménard Jean-Frédéric, Talwar Victoria & Van Praagh Shauna. (2020). Childhood Ethics: An ontological advancement for childhood studies. Children & Society. 2020. № 35/1. Рр. 110–124. https://doi.org/10.111/chso.12406

Hannan Sarah. Why Childhood is Bad for Children. Journal of Applied Philosophy. 2018. № 35/S1 Рр. 11–28. https://doi.org/10.1111/japp.12256

Hunter SHaron. Agency and Sovereignty: Georges Bataille’s Anti-Humanist Conception of Child. Journal of Philosophy of Education. 2020. № 54/5. Рр. 1186–1200. https://doi.org/10.1111/1467-9752.12455

Koszeczko Anastazja N. Rodzina w egzystencjalnym paradygmacie Dziennika Pisarza Fiodora M. Dostojewskiego. Wychowanie w Rodzinie. 2013. № 7. Рр. 49–58.

Lowe Rosemarie J. Children Deconstructing Childhood. Children & Society. 2010. № 26/4. Рр. 269–279. https://doi.org/10.1111/j.1099-0860.2010.00344.x

Qamar Azher Hameed. What is a Child? Exploring Conceptualization of Pakistani Adolescents About Children. Journal of childhood studies. 2021. № 46/2. Рр. 34–50. https://doi.org/10.18357/jcs462202119756.

Rubtsov V.V. Two Approaches to the Problem of Development in the Context of Social Interactions: L.S. Vygotsky vs J. Piaget. Кul'turno-istoricheskaya psikhologiya – Cultural-Historical Psychology. 2020. № 16/3. Рр. 5–14. https://doi.org/10.17759/chp.2020160302

Published

2021-11-29