RELATIONSHIP BETWEEN CONCEPS: UNDERSTANDING, INTERPRETATION, EXPLANATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.47.8

Keywords:

understanding, interpretation, explanation, symbol, humanities, natural sciences

Abstract

The purpose of the work is to explore the relationship between scientific and humanitarian knowledge, as well as to investigate the contradictions that may arise when applying the scientific method in the humanities. The methodology relies on the phenomenological tradition and hermeneutics as methods of humanitarian research, enabling the analysis of phenomena of human existence through scientific discourse. The main focus is on the concepts of phenomenological hermeneutics based on the ideas of thinkers such as Paul Ricoeur and Martin Heidegger. Scientific novelty lies in comparing scientific and humanitarian approaches, which form the basis of understanding the world. Revealing the differences and similarities between them allows for a better understanding of the nature of knowledge and promotes further development of both approaches. Thus, this research is significant for the further advancement of science and humanities, as well as for a deeper understanding of how humans perceive and interpret the surrounding world. Anthropology is claimed to be able to serve as a starting point for understanding how these two opposing approaches set the boundaries of their own research. The dilemma of methods leads to the following situation: leaning towards the naturalistic method, we obtain a World without humans; meanwhile, hyperbolizing the humanitarian approach, we get humans without the world. Although this paradox is quite contradictory, at certain moments, it accurately conveys the specificity of the two opposing sides. Conclusions. Through the analysis of the categories of «understanding», «explanation», «interpretation» and «symbol» it has been revealed that the scientific approach, oriented towards objectivity and empirical data, is not always effective in the humanities. The humanitarian method, focused on understanding cultural, historical, and moral aspects, allows for the revelation of unique aspects of human experience.

References

Гадамер Ґ. Ґ. Істина і метод. Герменевтика І : Основи філософської герменевтики / Пер. З нім. О. Мокровольський. К.: Юніверс, 2000. Т. І. 464 с.

Гайдеґґер М. Гельдерлін та сутність поезії. Возняк Т. Тексти та переклади. Харків: Фоліо, 1998. URL: https://www.ji.lviv.ua/ji-library/Vozniak/text-i-perekl/kn3-heid3.htm

Гайдеґґер М. Що таке метафізика. Читанка з філософії: У 6 книгах. Кн. 6: Зарубіжна філософія ХХ століття. К.: Довіра, 1993. С. 83–100.

Мамардашвілі М. Філософія – це свідомість вголос. Філософія. Хрестоматія: навчальний посібник / укл. Ткаченко О. А. Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ ДДПУ імені Івана Франка, 2015. С. 28–31.

Мінаков М. Поняття прафеноменів та культурного досвіду у філософії Е. Кассірера. Мультиверсум: філософський альманах / НАН України, Ін-т філософ. Ім. Г.С. Сковороди. Київ: Український Центр духовної культури, 2006. Вип. 54. С. 111–116.

Рікер П. Історія та істина. К.: КМ Academia: Пульсари, 2001. 393 с.

Рікер П. Що таке текст? Пояснення і розуміння. Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / Під ред. М. Зубрицької. 2-е вид., доповнене. Львів: Літопис, 2001. С. 305–323.

Свендсен Л. Фр. Г. Філософія свободи. Львів: видавництво Анетти Антоненко. К.: Ніка-Центр, 2016. 336 с.

Byrne T. Husserl’s Semiotics of Gestures. Studia Phaenomenologica. 2022. № 22. Рр. 33–49. DOI: https://doi.org/10.5840/studphaen2022222

Casey P. J. Lived Experience: Defined and Critiqued. Critical Horizon. 2023. № 25. Рр. 1–16. DOI: https://doi.org/0.1080/14409917.2023.2241058

Gazit Y. Appropriation, Dialogue, and Dispute: Towards a Theory of Philosophical Engagement with the Past. Journal of the Philosophy of History. 2019. № 13 (3). Pp. 403–422. DOI: https://doi.org/10.1163/18722636-12341435

Highlen J. ‘No One Was As Great As Abraham’: Exemplarity and the Failure of Hermeneutical Refiguration in Fear and Trembling. Kierkegaard Studies Yearbook. 2023. №28(1). Рр. 3–27. DOI: https://doi.org/10.1515/kierke-2023-0002

Lambeth M. Heidegger’s Interpretation of Kant: The Violence and the Charity. Cambridge University Press, 2023. 217 р.

Landström K. On hermeneutical openness and wilful hermeneutical ignorance. Labyrinth: An International Journal for Philosophy, Value Theory and Sociocultural Hermeneutics. 2022. № 24 (1). Рр. 113–134. DOI: https://doi.org/10.25180/lj.v24i1.284

Liakos D. The Recovery of the Fundamental Hermeneutic Problem: Application and Normativity. Cynthia R. Nielsen & Greg Lynch (eds.), Gadamer’s Truth and Method: A Polyphonic Commentary. Lanham: Rowman & Littlefield, 2022. Рp. 165–85.

Liakos D. & George T. Hermeneutics in Post-War Continental European Philosophy. Kelly Becker & Iain Thomson (eds.), The Cambridge History of Philosophy, 1945-2015. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2019. Рp. 399–415. DOI: https://doi.org/10.1017/9781316779651.034

Merleau-Ponty M. Phenomenology of perception. (D. A. Landes, Ed.). London and New York: Routledge, 2012. Pp. Lxxxv + 606. DOI: https://doi.org/10.2307/2217780

Spencer L. J. Hermeneutical Injustice and Unworlding in Psychopathology. Philosophical Psychology. 2023. № 1 (7). Pp. 1300–1325. DOI: https://doi.org/10.1080/09515089.2023.2166821

Published

2023-12-21