PHILOSOPHICAL TRENDS OF CONTEMPORARY UKRAINIAN ART

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.48.2

Keywords:

contemporary art, Ukrainian art, philosophical trends.

Abstract

Summary. The purpose of the article is to identify and substantiate philosophical trends of contemporary Ukrainian art. The research methodology is based on the basic provisions of general scientific methods of analysis, synthesis, and generalization. A synergistic approach was used, which made it possible to consider philosophy and art in interaction as forms of social consciousness and cultural phenomena. The scientific novelty of the work is related to the identification of philosophical trends in contemporary Ukrainian art and the introduction of the factor of the Russian- Ukrainian war (since 2014) as a factor in the emergence of certain trends (fluctuations) in contemporary art. Philosophical trends of contemporary art are manifested in the intellectual and rational reflection of reality by artistic and expressive means of various artistic phenomena, trends and forms – intellectualism, performance, simulacrum, virtual/augmented reality, body art, eco-art, photorealism in painting, accentuated eclecticism, hyperrealism, eroticism, and tolerance of kitsch, blurring the boundaries between high, sublime, heroic and low art, artistic utilization of used artifacts (including military artifacts collected from the battlefields of the Russian-Ukrainian war (since 2014), aestheticization of the horrible, ugly, search/affirmation/change of identity, mass media, irony, commercialization of artistic activity, “politicization of art”, etc. Conclusions. Contemporary art is a set of artistic and expressive means and forms formed in the second half of the twentieth century that provide a conceptual reflection of the problems of the relationship between the individual and society, which are reproduced in media art as well as in traditional art forms. The philosophical trends of contemporary Ukrainian art are the existential need of its subject (creator and consumer) to reproduce the artistic and aesthetic expression of the present, to harmonize existence, to know its meaning, to determine its place in it.

References

Крижня М. Вуличний художник зі світовим ім’ям: хто такий Бенксі? Суспільне. Культура від 18.11.2022. URL: http://surl.li/qieqs

Ланюк Є. Політика і мистецтво. Історичний взаємозв’язок : монографія. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2017. 244 с.

Положення про Експертну раду Міністерства культури України з питань сучасного мистецтва. Затверджено Наказом Міністерства культури України 02.12.2016 № 1130. URL: http://surl.li/scapw

Проценко О.П., Гаплевська О.І. Філософія і мистецтво: існування в єдності і самостійності. Харків : Національний аерокосмічний університет ім. М.Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут», 2023. URL: http://surl.li/scarc

Тітенков Є. Інтеграційні процеси екологічного мистецтва та сучасних технологій. Художня культура. Актуальні проблеми : науковий журнал. Випуск 15. Частина 2. 2019. С. 74–77. URL: http://surl.li/scarh

Франко І. Із секретів поетичної творчості. Повне зібрання творів: у 50 томах. Том 31. Київ : Наукова думка, 1981. С. 45–119.

Шариков Д.І. Онтологія неокласицизму в хореографічній культурі, а також ґенеза у балетному театрі нового класичного напряму ХХ – початку ХХІ століття. Innovative solutions in modern science. № 8 (8), 2016. URL: http://surl.li/scasm

Шевченко А., Кугай А., Клюцевська А., Гапон А. Ґенеза CG-мистецтва та візуальної стилістики гри. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. Випуск 3. 2022. 419 с. С. 389–397. URL: http://surl.li/scasq

Dippel H. Rolland. Ballett-Uraufführung in Lviv: Romeo und Julia bei den Huzulen. 2023. URL: http://surl.li/sbvaj

Harsin Jayson. Post-Truth and Critical Communication Studies. 18.12.2018. URL: http://surl.li/scatc

Espeland Todd. Laban advanced characterization. 2023. URL: http://surl.li/scauk

Published

2024-05-30