THE IMPACT OF GLOBALIZATION ON THE STRUCTURE, CONTENT AND ROLE OF HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.48.5

Keywords:

structural changes, educational content, international cooperation, innovative skills, educational policy, educational management, intercultural competence.

Abstract

Summary. The relevance of the study is that globalization requires higher education not only to adapt to external changes, but also to play an active role in shaping a new global economic, social and cultural reality. Higher education institutions should become centers of innovation and development in line with the needs of the modern globalized world. The purpose of the article is to form an integrated approach to studying the directions of development of higher education in the context of globalization. Methodological principles of the study are the analysis and synthesis of existing literature, a comparative method for evaluating different approaches to educational policy, as well as an abstract-logical method for theoretical substantiation of conclusions. Scientific novelty consists in determining areas for adapting higher education to globalization challenges, including updating curricula, reforming management structures, and strengthening international cooperation. Сonclusions. The study found that higher education needs reforms that are in line with globalization transformations, which changes the structure of education and the institutional basis of the organization. In particular, changes in the structure involve revising management models and providing greater autonomy to educational institutions, which will allow them to adapt more effectively to international educational trends and challenges. As for the content of higher education, there is a need to focus on integrating international standards and practices, updating curricula to develop critical thinking, digital literacy, and intercultural competence among students. This will help to improve the quality of education, develop innovative skills and train specialists who are competitive in the global labor market. In addition, the role of higher education should evolve towards the formation of global citizens capable of contributing to international development and cultural exchange, including through increased opportunities for international mobility and cooperation. Thus, globalization requires higher education not only to respond to external changes, but also to take an active leadership role in shaping the new global educational landscape.

References

8 професій, які будуть найбільш затребувані після війни. Закон. Бізнес. 2022. URL: https://zib.com.ua/ua/151088.html (дата звернення: 16.03.2024).

Бебко С. Основні тенденції глобалізації вищої освіти. 2020. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/16860/1/PIONBUG_2020_P052-053.pdf (дата звернення: 18.03.2024).

Квіт С. Усе має змінитися: десять кроків з реформування вищої освіти після війни. Дзеркало тижня. 2022. URL: https://zn.ua/ukr/EDUCATION/use-maje-zminitisja-desjat-krokiv-z-reformuvannja-vishchojiosviti-pislja-vijni.html (дата звернення: 15.03.2024).

Кречетова Д. На відновлення треба 9 млрд доларів: у МОН розповіли, скільки освітніх закладів знищила РФ. Економічна правда. 2022. URL: https://life.pravda.com.ua/society/2022/09/19/250512/ (дата звернення: 18.03.2024).

Натрошвілі С.Г. Стратегічне управління вищим навчальним закладом: теорія, методологія, практика : монографія. Київ : КНУТД, 2015. 320 с.

Освітній процес в умовах воєнного стану в Україні : матеріали всеукр. наук.-педагогічн. підвищ. кваліф., м. Одеса, 3 трав. – 13 черв. 2022 р. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2022. 504 с.

Сенько У. Які професії будуть найбільш затребуваними та найкраще оплачуваними після війни : аналітика. Lviv Media. 2022. URL: https://lviv.media/ekonomika/61701-yaki-profesiyi-budut-najbilsh-zatrebuvanimi-tanajkrashe-oplachuvanimi-pislya-vijni-analitika/ (дата звернення: 16.03.2024).

Терепищий С.О. Українська освіта в умовах війни. Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2020. 234 с.

Шацька З. Адаптація закладів вищої освіти України до умов воєнного стану. Київський національний університет технологій та дизайну. 2021. № 1. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/20211/1/PIONBUG_2022_P053-054.pdf (дата звернення: 18.03.2024).

Шевчук І.Б., Шевчук А.В. Освітня аналітика крізь призму війни: виклики та можливості для вищої школи України. Економіка та суспільство. 2022. № 39. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-39-80

Published

2024-05-30