РОМАН КАДЗУО ІШІҐУРО «НЕ ВІДПУСКАЙ МЕНЕ» ЯК ДІАГНОСТИКА СУЧАСНОЇ СИТУАЦІЇ В ОСВІТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.48.8

Ключові слова:

роман Кадзуо Ішіґуро «Не відпускай мене», освіта, антропологія, мистецтво.

Анотація

Анотація. Мета роботи – засобами філософської аналітики літературних творів здійснити розгляд домінантних тенденцій сучасної системи освіти. Методологія. У статті застосований метод культурологічно-антропологічного прочитання художньої літератури, коли текст виявляє суттєві для сучасної ситуації характеристики. Методолого-теоретичною засадою такого прочитання постає розуміння феномену мистецтва Теодором Адорно: пряме висловлювання тяжіє до ідеологічності і тому приховує істину, мистецтво не претендує на правдивість буквального зображення, але робить видимим і відчутним те, про що не можна говорити ясно й однозначно. Наукова новизна. Оскільки людина як істота культури не має від природи суто природних органів сприйняття і ці органи створюються у процесі культурно-історичного процесу, роман Кадзуо Ішіґуро береться як специфічний орган людського сприйняття, що дозволяє чітко бачити, і у такому контексті він постає діагностикою ситуації у сучасній освіті. Художні образи роману працюють як поняття, схоплюючи предмет, що розглядається, не в звично відомій емпіричній формі, але доводять його до граничного виміру. Це дозволяє віднести роман до жанру педагогічної антропології. Висновки. Якщо відійти від метафоричних образів роману і перейти на дисциплінарну мову філософії, то йдеться про те, що прагматично орієнтована освіта усуває все «зайве» – поезію, малювання, музику, залишаючи функціональне вирощування людського ресурсу. Це ставить проблему згубності утилітарно орієнтованої освіти, яка вписує людське життя у наявні тут і тепер установки, урізаючи його до засобу досягнення утилітарно-соціальних цілей і робить людину маріонеткою соціуму.

Посилання

Адорно Т. Теорія естетики. Київ : Основи, 2002. 518 с.

Арендт Х. Криза виховання й освіти. Між минулим і майбутнім. Київ : ДУХ І ЛІТЕРА, 2002. С. 181–204.

Вітгенштайн Л. Tractatus Logiko-Philosophicus. Філософські дослідження. Київ : Основи, 1995. С. 22–86.

Возняк В. Значення класичної діалектики для педагогіки. Людинознавчі студії : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філософія». 2021. № 42. С. 87–103. doi: https://doi.org/ 10.24919/2522-4700.42.6.

Ішіґуро К. Не відпускай мене. Львів : Видавництво Старого Лева, 2016. 376 с. URL: http://flibusta.site/b/621309/read (дата звернення: 07.03.2024).

Ліпін М.В. Освіта в модифікаціях сучасного світу. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2018. 340 с.

Aldridge D. Education’s Love Triangle. Journal of Philosophy of Education. 2019. Volume 53, Issue 3. Special Issue: Love and Desire in Education. Р. 531–546. doi: https://doi.org/10.1111/1467-9752.12373.

Bakhurst D. Teaching and Learning: Epistemic, Metaphysical and Ethical Dimensions – Introduction. Journal of Philosophy of Education. 2020. Vol. 54. No. 2. Р. 255–267. doi: https://doi.org/10.1111/1467-9752.12418.

Jenkins M. In A Dystopian Britain, Teens Grope Toward A Future. September 14, 2010. URL: https://www.npr.org/2010/09/14/129838461/in-adystopian-britain-teens-grope-toward-a-future (дата звернення: 03.03.2024).

Kern A. Human Life, Rationality and Education. Journal of Philosophy of Education. 2020. Vol. 54. No. 2. Р. 268–289. doi: https://doi.

org/10.1111/1467-9752.12412.

Mertel K.C. M. Heidegger, Technology and Education. Journal of Philosophy of Education. 2020. № 54 (2). Р. 467–486. doi: https://doi.org/10.1111/1467-9752.12419

Press release. NobelPrize.org. Nobel Prize Outreach AB 2024. Wed. 6 Mar 2024. URL: https://www.nobelprize.org/prizes/literature/2017/pressrelease/ (дата звернення: 03.03.2024).

Pritchard D. Educating for Intellectual Humility and Conviction. Journal of Philosophy of Education. 2020. № 54 (2). Р. 398–409. doi: https://doi.org/10.1111/1467-9752.12422.

Rödl S. Teaching, Freedom and the Human Individual. Journal of Philosophy of Education. 2020. № 54 (2). Р. 290–304. doi: https://doi.org/10.1111/1467-9752.12415

Timmermann M., Korsgaard M., Aldinger M. The Educator’s Diary: Arendt and Kierkegaard on Progressivism and the Educational Relation. Educational Theory. Volume 68, Issue 4–5. August/October. 2018. P. 381–583. doi: https://doi.org/10.1111/edth.12325.

Vlieghe J., Zamojski P. Out of Love for Some‐Thing: An Ontological Exploration of the Roots of Teaching with Arendt, Badiou and Scheler. Journal of Philosophy of Education. 2019. Volume 53, Issue 3. Special Issue: Love and Desire in Education. Р. 518–530. doi: https://doi.org/10.1111/1467-9752.12375.

Voznyak V.S., Lipin N.V. Education like breach between past and future. Anthropological Measurements of Philosophical Research, 2020, No. 17. Р. 98–109. doi: https://doi.org/10.15802/ampr.v0i17.206722.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-31