PHILOSOPHICAL VIEWS ON THE PROBLEMS AND PROSPECTS OF EDUCATION OF PATRIOTIC YOUTH
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4700.41.9Keywords:
spiritual and moral education, spiritual values, cultural and historical type, philosophical tradition, educational and pedagogical practiceAbstract
In the article we analyze the importance of philosophy in the context of civic-patriotic and spiritual-moral education of student youth. The study examines the possibilities of philosophy in the context of spiritual and patriotic values formation. In this aspect, education and upbringing arise as determining consolidating, developing, stabilizing, scientific-cognitive and cultural-educational institution of society, civic and patriotic formation of youth, formation of its historical memory. In this way, young people should be taught to evaluate historical phenomena on the basis of the principles of historical authenticity, scientificity, humanism, charity, as well as from the standpoint of security and ensuring intergenerational relations, creating security guarantees for the Ukrainian nation. The implementation of the principle “My school is my home; my home is my family; my family is my homeland”. There have been studied the filling of the concepts “Motherland” and “patriotism” with a new value content, understanding of philosophical traditions and features as a civilization, a separate cultural and historical type. There are revealed the main ideas of Ukrainian educators on the national-patriotic education of schoolchildren in the modern educational space. It is proved that the religious and spiritual factor should be taken into account in the system of higher education in terms of its transformation and entry into the Bologna process. It is essential to ensure the implementation of the principles of objectivity, scientificity, national and patriotic orientation in the combination of religion, church and spiritual and humanitarian education of student youth in Ukraine in order to integrate the state into the European community, world civilization processes, determine the state educational strategy and carrying out activities to implement national-patriotic education of children, military-patriotic education of student youth, militarypatriotic education and affirmation of national identity of students, affirmation of national identity of civil servants and officials of local self-government bodies and formation of Ukrainian political nation.
References
Андрущенко В., Руденко Ю. Національний характер. Київ : Освіта. С. 11–12.
Білецька С.П. Проблеми і перспективи національного виховання студентської молоді. Українська освіта у світовому часопросторі : матеріали ІІІ Міжнародного конгресу, 21–22 жовтня 2009 р., м. Київ, 2009. С. 57–59.
Валевський О.Л., Ішмуратов А.Т. Політичний конфлікт у сучасній Україні: культурні виміри, структура, принципи аналізу. Київ : Національний інститут стратегічних досліджень, 1997. 150 с.
Воропаєва Т.С. Українська мова як смислова засада національної ідентичності і проблема реформування вищої освіти в Україні. Українська освіта у світовому часопросторі : матеріали ІІІ Міжнародного конгресу, 21–22 жовтня 2009 р., м. Київ, С. 82–84.
Сміт Е.Д. Культурні основи націй. Ієрархія, заповіт і республіка. Наукове видання. Київ : Темпора, 2009. 312 с.
Касьян В.І. Сучасний стан філософської освіти: проблеми, перспективи. Філософські проблеми гуманітарних наук. 2006. № 10–11. С. 139–143.
Кононенко П.П. Українознавство – наука самопізнання українського народу. Українознавство. 2002. № 1–2. С. 22–29.
Красько С.М. Схід і Захід України: тенденції міжрегіональної взаємодії в оцінках населення. Українське суспільство 2003 р. Соціологічний моніторинг. Київ : Інститут соціології НАН України, 2003.
Кудря М.М. Збереження національної ідентичності в контексті глобалізації / Вища освіта України. Додаток 4, том І (13) 2009 р. Тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору». С. 366–375.
Михальченко М.І. Украинское общество: трансформация, модернизация или лимитроф Европы? Київ : Институт социологии НАНУ, 2001. 440 с.
Михальченко М.І. Лімітроф Європи: випадковість чи доля України. Людина і політика. 2000. № 3. С. 34.
Михальченко М.І. Україна як нова історична реальність: запасний гравець Європи. Дрогобич : ВФ «Відродження», 2004. 488 с.
Попович М.В. Роль філософії у духовному розвитку людства. Збірник наукових праць : матеріали ІІІ Міжнародної науково-теоретичної конференції «Толерантність як соціогуманітарна проблема сучасності», 19–20 травня 2011 року. Житомир : видавництво ЖДУ ім. І. Франка, 2011. С. 10–16.