ФІЛОСОФСЬКІ ПОГЛЯДИ НА ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ВИХОВАННЯ ПАТРІОТИЧНОЇ МОЛОДІ

Автор(и)

  • Василь ДОБІЖА Вінницький навчально-науковий інститут економіки Західноукраїнського національного університету
  • Олександр КОЛЕСНИК Вінницький фаховий коледж економіки та підприємництва Західноукраїнського національного університету

DOI:

https://doi.org/10.24919/2522-4700.41.9

Ключові слова:

духовно-моральне виховання, духовні цінності, культурно-історичний тип, філософська традиція, освітньо-педагогічна практика

Анотація

У статті проаналізовано значення філософії в контексті цивільно-патріотичного і духовно-морального виховання студентської молоді. У дослідженні розглянуті можливості філософії в контексті формування духовних і патріотичних цінностей. У цьому аспекті освіта й вихо- вання мають поставати визначальним консолідуючим, роз- вивальним, стабілізуючим, науково-пізнавальним та куль- турно-освітнім інститутом суспільства, громадянсько- патріотичного становлення молоді, формування в неї історичної пам’яті. У такій спосіб варто вчити молодих людей здійснювати оцінку історичних явищ на основі принципів історичної достовірності, науковості, гуманізму, доброчинності, а також із позицій безпеки та забезпечення взаємозв’язку між поколіннями, створення гарантій безпеки української нації. Актуальною постає реалізація принципу: «Моя школа – мій дім; мій дім – моя родина; моя родина – рідна Вітчизна». Досліджено наповнення понять «Батьківщина» і «патріотизм» новим ціннісним змістом, осмисленням філософських традиції і особливостей як цивілізації, окре- мого культурно-історичного типу. Розкрито основні ідеї українських освітян щодо національно-патріотичного вихо- вання школярів у сучасному освітньому і виховному просторі. Доведено, що релігійно-духовний чинник має враховувати- ся в системі вищої освіти за умов її трансформації та вход- ження до Болонського процесу. Суттєвим у цьому має бути забезпечення реалізації принципів об’єктивності, науковості, національно-патріотичної спрямованості в поєднанні мож- ливостей релігії, церкви та духовно-гуманітарного вихован- ня студентської молоді України з метою інтеграції держави в європейське співтовариство, світові цивілізаційні процеси, визначати освітню стратегію держави щодо організації і про- ведення заходів на виконання національно-патріотичного вихо- вання дітей, військово-патріотичного виховання студентської молоді, військово-патріотичного навчання та утверджен- ня національної ідентичності студентів, утвердження національної ідентичності державних службовців та поса- дових осіб органів місцевого самоврядування та формування української політичної нації.

Посилання

Андрущенко В., Руденко Ю. Національний характер. Київ : Освіта. С. 11–12.

Білецька С.П. Проблеми і перспективи національного виховання студентської молоді. Українська освіта у світовому часопросторі : матеріали ІІІ Міжнародного конгресу, 21–22 жовтня 2009 р., м. Київ, 2009. С. 57–59.

Валевський О.Л., Ішмуратов А.Т. Політичний конфлікт у сучасній Україні: культурні виміри, структура, принципи аналізу. Київ : Національний інститут стратегічних досліджень, 1997. 150 с.

Воропаєва Т.С. Українська мова як смислова засада національної ідентичності і проблема реформування вищої освіти в Україні. Українська освіта у світовому часопросторі : матеріали ІІІ Міжнародного конгресу, 21–22 жовтня 2009 р., м. Київ, С. 82–84.

Сміт Е.Д. Культурні основи націй. Ієрархія, заповіт і республіка. Наукове видання. Київ : Темпора, 2009. 312 с.

Касьян В.І. Сучасний стан філософської освіти: проблеми, перспективи. Філософські проблеми гуманітарних наук. 2006. № 10–11. С. 139–143.

Кононенко П.П. Українознавство – наука самопізнання українського народу. Українознавство. 2002. № 1–2. С. 22–29.

Красько С.М. Схід і Захід України: тенденції міжрегіональної взаємодії в оцінках населення. Українське суспільство 2003 р. Соціологічний моніторинг. Київ : Інститут соціології НАН України, 2003.

Кудря М.М. Збереження національної ідентичності в контексті глобалізації / Вища освіта України. Додаток 4, том І (13) 2009 р. Тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору». С. 366–375.

Михальченко М.І. Украинское общество: трансформация, модернизация или лимитроф Европы? Київ : Институт социологии НАНУ, 2001. 440 с.

Михальченко М.І. Лімітроф Європи: випадковість чи доля України. Людина і політика. 2000. № 3. С. 34.

Михальченко М.І. Україна як нова історична реальність: запасний гравець Європи. Дрогобич : ВФ «Відродження», 2004. 488 с.

Попович М.В. Роль філософії у духовному розвитку людства. Збірник наукових праць : матеріали ІІІ Міжнародної науково-теоретичної конференції «Толерантність як соціогуманітарна проблема сучасності», 19–20 травня 2011 року. Житомир : видавництво ЖДУ ім. І. Франка, 2011. С. 10–16.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-03-01