РОЗМЕЖУВАННЯ «НАУК ПРО ПРИРОДУ» ТА «НАУК ПРО ДУХ» У ФІЛОСОФІЇ ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ ЯК ПІДҐРУНТЯ ФОРМУВАННЯ ЄДНОСТІ ГУМАНІТАРНОГО ТА ПРИРОДНИЧОГО ЗНАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2522-4700.41.12Ключові слова:
«науки про природу», «науки про дух», голізм, єдність природничого та гуманітарного знанняАнотація
Розмежування наук на «науки про при- роду» та «науки про дух», яке було здійснене в межах філософської традиції кінця ХІХ – поч. ХХ ст., в науково- му дискурсі традиційно аналізують із метою обґрунтування самобутності як предмета дослідження, так і методології гуманітарних наук. Метою статті є висвітлення поглядів теоретиків цього розмежування в контексті обґрунтування ними основоположної єдності зазначених наук. Завдан- ня дослідження полягає в аналізі творів В. Віндельбанда, В. Дильтея і Г. Риккерта, в яких йдеться про відмінність гуманітарного та природничого знання як таких, що обґрунтовують засадничу єдність зазначених видів знань. Методологічну основу дослідження формують основи гер- меневтичного та голістичного аналізу в поєднанні з мето- дами рефлексивного та критичного прочитання. Наукова новизна дослідження полягає у вивченні філософських творів В. Віндельбанда, В. Дильтея і Г. Риккерта в контексті обґрунтування філософами засадничої єдності природничих та гуманітарних наук, відповідних їм форм знання та культури як нагальної потреби в умовах формування інноваційної куль- тури як світоглядно-методологічної основи інноваційного суспільства. Висновки. В межах проведеного дослідження було встановлено, що в творах В. Віндельбанда, В. Дильтая і Г. Риккерта немає доведення принципового протиставлен- ня природничих та гуманітарних наук. Виокремлення двох типів наукового знання – природничого та гуманітарного – здійснюється з метою обґрунтування збіжності наукового пошуку, що зумовлена буттєвою цілісністю світу та люди- ни. Встановлення єдності гуманітарного та природничого знання та відповідних їм форм культури є нагальною потре- бою в умовах формування інноваційного суспільства, що засвідчує актуальність цієї студії.
Посилання
Виндельбанд В. От Канта до Ницше: История новой философии в её связи с общей культурой и отдельными науками / пер. с нем. А.И. Введенского. Москва : КАНОН-пресс, Кучково поле, 1998. 496 с. URL: http://iakovlev.org/zip/vindelband.pdf (дата звернення: 16.12.2020).
Гаврилюк Р.О. Обґрунтування В. Дільтеєм, В. Віндельбандом та Г. Ріккертом доктрини поділу наук на науки про природу і науки про культуру. Науковий вісник Чернівецького університету: збірник наукових праць. 2013. Вип. 644. С. 12–25. С. 14.
Дильтей В. Собрание сочинений в 6 т. / под ред. A.B. Михайлова, Н.С. Плотникова. Москва : Дом интеллектуальной книги, 2000. Т. 1: Введение в науки о духе. С. 270–730. URL: http://filosof.historic.ru/books/item/f00/s00/z0000740/ (дата звернення: 16.12.2020).
Мінаков М.А. Досвід і філософія: еволюція поняття досвіду в західній філософії XIX–XX століть : дис. ... д-ра філос. наук : 09.00.05 / Нац. ун-т «Києво-Могилянська академія». Київ, 2007. 409 с. URL: http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/385/Minakov_Dosvid%20i%20filosofiia.pdf?sequence=1 (дата звернення: 16.12.2020).
Полтавцев О.Г. Історичні передумови формування структурної дихотомії гуманітарного знання та варіації її інтерпретації. Проблеми гуманітарних наук: Наукові записки Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2009. Вип. 23. С. 39–55.
Риккерт Г. Науки о природе и науки о культуре / пер. с нем., общ. ред. и предисл. А.Ф. Зотова. Москва : Республика, 1998. 413 с. URL: https://www.studmed.ru/view/rikkert-genrih-nauki-o-prirode-i-nauki-okulture_5fb92c12503.html (дата звернення: 16.12.2020).
Федорів Л. Особливості розуміння і виявлення трансцендентного в класичній та некласичній філософії. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2008. № 607: Філософські науки. С. 55–64. URL: http://vlp.com.ua/files/10_50.pdf (дата звернення: 16.12.2020).